marți, 8 mai 2012

Dualitatea omului in "Full Metal Jacket"

Clasicul moment comic de rivalitate in filmul lui Kubrick, "Platosa de metal"

Un om ajunge la apogeul carierei sale: 31 de ani petrecuti in industria filmului, dedicandu-se si punand suflet in fiecare dintre ele mai mult decat orice alt regizor. Controversatul si perfectionistul Stanley Kubrick si-a pus amprenta de capodopera pe ultima sa mare realizare: filmul "Full Metal Jacket" din 1987. Dupa o gama variata de genuri de filme ce a suprapus o paleta intreaga, de la SF la drama, de la film de epoca la cel de groaza, Kubrick isi povesteste unica si "nemaispusa" viziune asupra razboiului din Vietnam.
Construit pe doua parti ce functioneaza la rang inalt una cu cealalta, actiunea este povestita prin intermediul soldatului Joker (Matthew Modine), care asista la "brutalitatea" echivalata cu antrenamentul de puscas marin, si la "brutalitatea" razboiului din acea tara care a reprezentat o pata in istoria Americii. Cele doua parti se intreprind una in cealalta si scot la iveala, asa cum Joker mentioneaza ipotetic la un moment dat, "dualitatea omului", in lupta si in suflet.
Kubrick renunta din primul moment la entuziasmul soldatilor, "visatorii" puscasi marini, si ii pune fata in fata cu sergentul Hartman (R.Lee Ermey, care ma mir ca nu a ragusit in timpul filmarilor, la cat tipa si injura la fiecare soldat in parte). Printre soldati, se regasesc tot felul de personalitati, insa probabil cea mai afectata de aceasta instructie militara dura, este cea a soldatului Pyle (sub o interpretare infricosatoare a lui Vincent D'Onofrio). Si ca sa recunosti un film de Kubrick, pe langa miscarea obsedanta de traveling a camerei, avem si "shot-ul" unei fete diabolice sau pline de ura, printr-un zoom de viteza medie, la fel ca si in "A Clockwork Orange", sau amintiti-va, Jack Nicholson in "The Shining". Prima parte a filmului se concluzioneaza cu efectul oribil al vulgaritati si violentei verbale si non-verbale si a instigarii la violenta, ce isi are consecintele sale. In a doua parte, tot prin ochii soldatului Joker, vedem cum armata americana, impartita si dezbinata prin orase vietnameze, incearca sa supravietuiasca macelului din "razboiul de la peste 30.000 de km distanta de casa", dar si nebuniei ce vine odata cu ororile sale. Perspectiva lui Joker, care tanjeste oarecum dupa "primul om pe care vrea sa-l ucida" i se schimba rapid cand vede cum au loc de fapt luptele, care nu sunt viu colorate prin drapelurile ce reprezinta triumful, sau marsul eroilor soldati. Ele sunt lupte de strada, prafuite si cenusii de la multitudinea gaz fumigen si grenade, iar cand este pus fata in fata cu primul sau "kill", sa spunem ca nu-i iese exact asa cum se asteptase.
Nefiind chiar apreciat la maxim de critici la momentul lansarii, "Full Metal Jacket" a crescut in timp, mai degraba decat la finele anilor '80. Probabil din cauza faptului ca americanii fusesera satuli de "anti-war movies", si probabil ca, din acest punct de vedere filmul a aparut un picut prea tarziu, Vietnamul fiind taram de poveste plina de violenta eficienta in filme ca "Plutonul", "Apocalypse Now", sau "The Deer Hunter". Insa printre toate acestea, sta bine si filmul de fata. Viziunea lui Kubrick este unica iar pentru acei fani care au uitat sau nebagat de seama criticii de film la momentul respectiv au stiut de ce sa se bucure. PS: surprinzator de buna coloana sonora, merge colosal in raport cu filmul. Nu-l ratati!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu